joi, 12 decembrie 2013

ALŢI DOI MORŢI ÎNVIAŢI , NE POVESTESC PE UNDE AU UMBLAT !


• "Mortul era intins pe masa, trebuia sa-l pregatesc sa-l ingroape. Am inceput sa-mi fac treaba asa cum stiu: spalat cu buretele si sapun, ferchezuit ca la carte. Am terminat asta cam intr-un ceas. Apoi hai sa-l imbrac. Cand il incheiam la sacou, hap, isi pune mana rece peste a mea. M-au trecut calduri, vedeam becuri invartindu-se, da` n-am mai apucat sa zac nici mac, ca am lesinat instantaneu", a povestit Ioan Balica, care se ocupa de 10 ani cu spalatul si imbracatul mortilor inainte de a fi ingropati • Prima patanie s-a petrecut in anul 2000, dar un an mai tarziu minunea s-a repetat. "Ma intreaba: «Unde sunt?» si ii raspund: «In cosciug, esti mort, dar...» si l-am ajutat sa se ridice", a adaugat Balica • Spala mortii de la varsta de 22 de ani, pe cand mai era student • Dupa cum spune meseriasul a carui ocupatie nu este prinsa in nomenclatorul de meserii, acum 7 ani s-a pomenit cu primul mort care s-a trezit la viata • De aici i se trage si balbaiala caci, mai bine de 4 luni, in acel an 2000, nu a mai spalat nici un mort si abia putea pronunta cateva cuvinte


Este singurul iesean care poate spune ca a fost deja martor la Invierea Mortilor. "Mortul era intins pe masa, trebuia sa-l pregatesc sa-l ingroape. Am inceput sa-mi fac treaba asa cum stiu: spalat cu buretele si sapun, ferchezuit ca la carte. Am terminat asta cam intr-un ceas. Apoi hai sa-l imbrac. Cand il incheiam la sacou, hap, isi pune mana rece peste a mea. M-au trecut calduri, vedeam becuri invartindu-se, da` n-am mai apucat sa zac nici mac, ca am lesinat instantaneu. Imi aduc aminte ca il chema Ioan Vasilescu", a povestit Ioan Balica, care se ocupa de 10 ani cu spalatul si imbracatul mortilor inainte de a fi ingropati.
Balica are la activ mai bine de 600 de comenzi onorate, adica de trupuri neinsufletile pe care le-a spalat. Dintre acestea, doua au fost adevarate socuri pentru mesterul cosmetician, Ioan Balica, cel care de pe la varsta de 22 de ani s-a gandit sa castige un ban cinstit, spaland mortii. Deoarece mortii au capatat grai in timp ce-i imbraca pentru inmormantare, cosmeticianul a ramas cu cateva sechele, desi nu le recunoaste deschis acum, la 7 ani de la cele petrecute.

Nu-i este jena de ceea ce face, ba chiar ii place pentru ca este o actiune care-i aduce bani frumosi. Pentru nevasta, fiind casatorit de un an, nu este nici o problema, mai spune Ioan, deoarece separa foarte bine, in mintea sa, spalatul mortilor si viata de familie. Mai sunt probleme vara, cand, explica mesterul cosmetician, cadavrul intra repede in putrefactie sau daca mortul nu este ingrijit in timp util, maximum 12 ore de la momentul decesului. "Vara, cadavrul, daca nu este imbalsamat repede, este ca o bomba. Mi-au povestit altii ca mortul a explodat deoarece s-a tot umflat, ca fiind familia saraca, nu l-au imbalsamat. Iarna e mai bine din cauza frigului. Mai rau este si atunci cand mortul nu este imbracat in cel mult 12 ore, ca altfel intepeneste si greu il mai imbraci", a adaugat Ioan.
Treaba cu spalatul a inceput-o din anii de studentie, cand s-a prezentat, dupa anuntul de la decese din ziare, la biserica unde era depus mortul. Aici, studentul intreba membrii raposatului daca n-au nevoie de un om la spalat. "La inceput se cruceau cum puteam intreba de asa ceva, nu le venea a crede... Dar acum, am cate 3-4 comenzi pe luna, lumea ma stie, e bine pentru ca eu fac treaba buna. Si nu costa mult, 60-70 RON, cu tot cu imbracat", a mai spus cosmeticianul mortilor. Una peste alta, aceasta indeletnicire necesita un caracter robust deoarece imaginea unui decedat, gol pusca, peste care cosmeticianul trece buretele sa-l spele, nu este tocmai comoda...



Amintiri din tara mortilor

Era anul 2000, iarna, cam in al saselea an de lucru. Primeste o comanda de la o familie din cartierul Galata sa le spele fiul mort. Cadavrul a inceput sa se miste, iar Balica si-a pierdut cunostinta. Cand s-a trezit, mortul nu mai era pe masa, plecase. Nu isi putea reveni din spaima trasa in acea seara de iarna cu tanarul care a inviat din morti. "Da` cand era la plata pentru treaba facuta, a doua zi, ca de`, eu l-am spalat, ce vina am eu ca a inviat, mi-a zas ce o fost in ace` sara; baiatul m-o vazut pi gios si n-o vrut sa ma sparie mai tari, s-o chemat pe sora lui. Si aceasta a tapat cand l-a vazut, da` i-o trecut mai repidi si m-o udat cu api di ne-am ihiripat sufletu`. Apai in ce` sara n-am mai fost eu om. Ne-o trebuit vreo 2 luni sa-mi revin, iar alte 4 luni n-am spalat pe nimeni, am dus numai colacii la inmormantare. Ma balbaiam puternic, dar Dumnezau ni-o agiutat si mi-i mai bine. Am fost ca un socat, mama mi-a spus ca imi voi revini, si asa a fost", a mai spus cosmeticianul.
Ce-a mai fost, ce n-a mai fost, oricine poate deduce singur, pentru ca spalatul mortilor este, adesea, o meserie scabroasa, atunci cand decedatii sunt in varsta si, preciza Balica, mai fac viermi...



Si-a smuls chica de groaza

Mai printre rasete, mai printre momente serioase, cosmeticianul nu a ascuns faptul ca ii vine foarte greu sa spele vreun trup neinsufletit daca nu se gandeste la altceva atunci cand face aceasta. Si totusi, ceea ce face, face bine, familia raposatului fiind multumita. La un an de la napasta cu primul inviat, nu intarzie sa mai apara unul, si acesta inviind pe motiv ca n-a facut tot ce a trebuit in lume, dupa cum i s-a aratat in calatoria prin tunel. "Ma suna rudele decedatului si imi zic asa si asa. Vin la el acasa, era de undeva din Dancu. A murit in sara, venit la cumnatul sau. A doua zi, sunt chemat si, era cam dupa-amiaza, il aranjez. Cam un ceas. Cand sa-i inchei sireturile la papuci, am simtat ca rasufla, ca ii iese pe nas aer. Amua nu m-am spariet, ca dupa boacana patata cu un an in urma, m-am calit. Ma intreaba: «Unde sunt?» si ii raspund: «In cosciug, esti mort, dar...» si l-am ajutat sa se ridice", povesteste despre a doua inviere din randul comenzilor sale. Barbatul de aproape 30 de ani, din cele povestite de cosmetician, murise de inima, iar medicul legist confirmase decesul. Dar ce a urmat dupa inviere este si mai terifiant. Membrii familiei cumnatului proaspatului revenit in lume au intrat in panica, tipau, udau cu aghiazma pana ce cosmeticianul i-a calmat, argumentand ca "mortul viu" nu este un strigoi, ci ruda lor, si n-a avut decat o moarte clinica. Barbatul i-a spus lui Balica ca avea sa moara peste abia 40 de ani. Balica a inteles ca aflase acest lucru in calatoria lui prin "tunel". "A mai adaugat ca nu poate sa-mi spuna mai multe despre ce a vazut dincolo", a mai povestit barbatul.
Mortul, care acum era viu, doreste sa plece acasa, la sotie. Aceasta, vazandu-l prin vizorul usii, a inceput sa urle ca din gura de sarpe de atata spaima. "Mi-o povestit asta chiar fimeia lui, ca eu tot asa, n-am fost platit atunci, ca din invalmaseala au uitat de treaba facuta de mine. Si am sunat la cumnat care m-a indrumat catre nevasta mortului inviat sa ma plateasca ie. Ea mi-o spus tat si m-o rugat sa nu-i dau numele vreodata. Si mortu` ne-o multumit, amu`, mortul e plecat undeva in Ardeal, ca a ramas somer...", a precizat Ioan. Aceasta fantoma din cosciug, a doua, a fost si ultima pana acum. Cosmeticianul, om in toata firea, nu uita sa spuna ca este o lume dincolo, cum spuneau si cei inviati, care au calatorit prin tunele, au urcat trepte si alte asemenea. Iar daca isi face treaba bine, nimeni nu-l urmareste in cosmaruri, astfel incat ceea ce face ii confera liniste sufleteasca. Si bani.

Dragii  mei, EXISTĂ  VIAŢĂ DINCOLO 

 DE  MOARTE !


TRUPUL  NOSTRU ,  SE ÎNTOARCE

ÎN  PĂMÂNTUL  DIN  CARE  A 

 FOST  LUAT, IAR  SUFLETUL  SE

  ÎNTOARCE LA  DUMNEZEU,  CA 

 SĂ  DEA  SOCOTEALĂ  CUM  A 

 TRĂIT  ÎN VIAŢA  DE  PE  PĂMÂNT !

                 Cu dragoste, Maria.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu